AI agenti v praxi

hype, realita a pár tvrdých pravd z meetupového večera České asociace umělé inteligence od Radima Jedličky

Autor: Kateřina Válková, 4. srpna 2025

Meetup na téma AI agentů, LLM asistentů a automatizace byl bohatý na témata i úhly pohledu. Na pódiu se vystřídali zástupci Unicornu, IBM, Datera, AddAI… a přestože některé části byly spíš PR než praktická exekuce, pár myšlenek stojí za sdílení – a zároveň i za kritickou reflexi.



Vibe coding: Když vývoj vede AI
Vstupní přednáška zněla slibně – „vibe coding“ jako koncept prototypování s pomocí LLM. Vývoj pomocí diktování kódu modelu, jako je Cursor nebo Claude Code. Bohužel z mé strany očekávání z části nenaplněna - zůstalo jen u obecného výčtu.

Moje poznámky:

Tip: Nechte si prompty auditovat, pište je jako pro juniora, co projekt nikdy neviděl



AI agenti v enterprise: ano, ale jinak
Radek Šulc z IBM nabídl realističtější vhled. Jasně zaznělo, že agenti nejsou samospásní. Na složitější úlohy selhávají – kvůli halucinacím, nejasným promptům i nepredikovatelnosti.

Co mě zaujalo:

Myšlenka, kterou si odnáším: fail fast není fráze, ale nutnost. Experimentujte, ale ne s produkcí.



Nová znalost, kterou si odnáším: Event Driven Architecture (EDA) je architektonický přístup k návrhu softwarových systémů, ve kterém jsou jednotlivé komponenty řízeny událostmi (events). Místo toho, aby aplikace běžela sekvenčně, reaguje na konkrétní události (např. přijetí dat, uživatelská akce, výsledek výpočtu apod.).

Typické znaky EDA:



AI v bezpečnostních složkách: jiné paradigma
Zajímavý vhled od Datera: zpracování nestrukturovaných dat z dronů, kamer atd. do predikcí budoucích událostí. Ale hlavní rozdíl? Všechno on-prem. Žádný cloud, žádné API klíče v LLM. Vojáci to musí být hermeticky uzavřené. Ikdyž to téma bylo podáno velmi zajímavě a poutavě, tak je to bohužel mimo můj záběr, tak jsem si toho ani nestihl moc poznamenat. Sorry.



Jak stavět AI agenty pro firmy: tvrdá realita
Sebastian Pernica z AddAI byl asi nejpraktičtější. Otevřeně mluvil o tom, jak těžké je přesvědčit klienta, že AI není magie.

Co musí každá firma pochopit:

Citát od Jindřicha Chromého (CEO AddAI): Dejte svému agentovi jméno a pracujte s ním jako se svým kolegou. Vyplatí se to!



Fireside chat: Je to hype?
Závěrečná diskuze mezi Lukášem Benzlem a Jiřím Panuškou byla upřímná. Mluvilo se o tom, kde agenti dávají smysl – a kde je to pořád jen sexy prezentace.

Já si z toho beru:



Co se děje v USA: AI.gov a federální koordinace
Minulý týden spustila americká vláda portál AI.gov (btw. ten scrolling na úvodní stránce, no to je síla - Zlatoslav Lockhart hadr) který slouží jako centrální rozcestník pro veškeré federální aktivity v oblasti umělé inteligence. Cílem je posílit transparentnost, koordinaci a odpovědnost při vývoji a nasazení AI ve veřejném sektoru.
Co je důležité:
Stránka sjednocuje výstupy z agentur jako NIST, DARPA, NSF, White House OSTP nebo Department of Energy.
Reflektuje priority stanovené v exekutivních nařízeních prezidenta Bidena.
Poskytuje přehled projektů, etických rámců, výzkumu i vládních strategií pro bezpečné využití AI.

Dopady:



Závěrem
AI agenti nejsou plug-and-play. A nejsou levní. Ale když se implementují s pokorou, mohou přinést výraznou hodnotu. Z meetupu si odnáším dvě roviny:
Trendy jsou inspirující – ale nestačí si je jen přečíst na Twitteru.
Úspěch závisí na ochotě měnit procesy, učit se a přiznat si limity.

Pokud chcete AI ve firmě nasadit – začněte u dat, lidí a realistických očekávání. Nástroje přijdou až potom.

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
Nastavení Souhlasím
Souhlas můžete odmítnout zde.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.

DALŠÍ ČLÁNKY