Největší česká online lékárna – Lékárna.cz potřebovala po letech intuitivního nastavování cen spolehlivý nástroj, který by jí doporučil optimální cenu klíčových produktů.
Jako technologii jsme zvolili regresní model, který určuje závislost ceny na prodeji. Za referenční bod v oblasti cen byla na daném trhu určena nejnižší cena na cenovém vyhledávači Heureka. Další důležitou proměnnou bylo, zda je daný produkt v promo akci či nikoli. Pro každý z top 100 produktů jsme poté spočítali citlivost prodejů na změnu ceny, na promo akci a na sezonu, ve které se zboží prodává.
Lekarna.cz od nás dostala výstup, ve kterém může pro danou sezonu a i dokonce i pro konkrétní den simulovat prodeje na jednotlivých cenových hladinách. Zároveň byl zohledněn i efekt na prodeje dalšího zboží pomocí konceptu „tažených košíků“, ve kterém klíčové zboží přitahuje další nákupy.
Pro Lékárnu.cz jsme vytvořili grafy zisku a prodaných kusů v závislosti na cenových hladinách. Naše doporučení znělo jasně: některé produkty držet cenově na minimu, jiné je možno nacenit s rozumnou marží. Klient obdržel ve formě grafů i jasný návod ohledně cenové strategie konkrétních produktů.
Krásné grafy by byly málo platné, pokud by cenový model nefungovat v praxi. Ve zkušebním období cenového modelu se ovšem podařilo navýšit celkový zisk na 16-ti z celkových testovaných 20-ti produktů. Ve velmi krátkém období jednoho měsíce a na malém vzorku testovaných produktů, se tak navrátila celá investice do cenové optimalizace. Cenový optimalizátor však zůstává funkční na mnoho dalších budoucích měsíců, a bude použit na mnohem větší počet produktů.
Výsledky této případové studie potvrdil pan Milan Duda, marketing manager Lékárna.cz (Pears Health Cyber, s.r.o.)