Otevřená data: je to na nás

Při setkání lidí, kteří se zabývají otevřenými daty, potkáte vždycky tu nejzajímavější směsici charakterů. Nadšenci se tu mísí s technickými talenty, akademici s businessmany a všude je cítit inteligence a odhodlání. Na soutěži Společně otvíráme data pod patronací Fondu Otakara Motejla, která podporuje otvírání nových dat pro veřejnost pomocí nových aplikací, to bylo také tak, i když jsem v letošním ročníku cítil určité vystřízlivění z velkých snů a slyšel více otázek než odpovědí.

Autor: Jan Matoušek, 17. prosince 2014


Obrázek „Jak otvírat data“ z rodinného archivu Jana Matouška 



Snaha otevírat datové soubory je záslužná, ale málo podporovaná. Open Society Fund – Fond Otakara Motejla plní nezastupitelnou roli propagátora a spojovatele komunity datových nadšenců, kteří se na podobné akce vydávají. Nicméně se zdá, že politická podpora, se kterou se například uskutečnila na jaře mezinárodní konference o otevřených datech na půdě parlamentu, je po volbách ztracena. Na rozdíl od Velké Británie, kde Dave Cameron v roce 2011 vyhlásil transparentnost za jednu ze svých hlavních priorit a vládní agentury do otevírání dat napřely své úsilí, u nás otevřená data nejsou v centru pozornosti státního aparátu. Jedinou výjimkou je Statistický úřad, který otevírá data z definice své činnosti. Samotný organizátor Fond Otakara Motejla aktuálně také prochází přerodem a je nucen shánět individuální sponzory, protože podpora zakladatele George Sorose se výrazně tenčí a přesouvá do méně rozvinutých regionů. 

Samotných vývojářů open data aplikací se pak sešlo vícero druhů: byl tu tábor nadšenců, akademiků a tábor menších komerčních firem. Korporátní sektor, zastoupený například Microsoftem, firmou Delloite a Vodafonem, je přítomen jen jako jakási rada starších, která podporuje mladé projekty směrem ke zrání. Z přítomných korporátů nás velmi mile překvapil Microsoft, nabízející propracovaný program podpory mladých firem. Ballmerovo heslo „Developers, developers, developers“ tedy žije a za nového vedení giganta snad ještě více. Ačkoli spousta přítomných geeků včetně CZ.NIC straní open sourcu, Microsoft se nevzdává a zdatně konkuruje velkorysými programy pro vývojáře. 

Protože porota tentokrát jednoznačně preferovala „společenský přínos“ nad technickou úrovní, nadšenci do otevřených dat zvítězili na plné čáře. Výhercem první příčky se stal Marek Aufart se svou aplikací edesky.cz. Aplikace agreguje úřední vyhlášky a nástěnky před úřady do povedené a moderní podoby. Druhé místo si odnesla mapa Dětská hřiště v Praze trojčlenného týmu autorů. Zajímavý a oživující byl vstup aplikace WC kompas, hledající nejbližší záchod pacientům s urgentní potřebou. Projekty na prvních příčkách spojuje nadšení a víceméně nekomerční přístup k věci. Komerční firmy nejvýše reprezentovala firma DATY, která sbírá data o firmách a umístila se na 5. místě.

Náš projekt Datový atlas ČR, který přináší statistické informace do přehledné mapové podoby vhodné pro jednotlivce i pro firmy, se umístil na devátém místě. Nevnímáme to jako prohru, koneckonců firmy jsou v první desítce vítězů jen čtyři a účastníků soutěže bylo 24. Kompletní seznam účastníků si můžete prohlédnout zde: http://www.otevrenadata.cz/soutez/rocnik-2014/. K pozornosti doporučuji i neumístěnou práci Volby 2014 pro ČRo známé datové party Samizdat (Jan Cibulka, Honza Boček, Marcel Šulek), která dlouhodobě zásobuje média krásnými datovými vizualizacemi a nyní vytváří vizualizace trochu paradoxně pro Rozhlas (tedy jeho webovou stránku). 

Největším rizikem dalšího vývoje otevřených dat při malé politické i finanční podpoře je, že se inspirující projekty neudrží při životě. 

Relativně jistou budoucnost má již zmíněná firma Samizdat se zkušenými mediálními matadory, neboť jí nechybí platící klient, zkušenosti ani technické znalosti. Firma Daty představila čistě komerční projekt, pro který mohou dělat vše co jiné firmy: shánět investory, prodávat svou práci a hlavně: vydělávat. Pokud se jim to podaří, jejich projekt bude žít. 

Ve  vítězném táboře nadšenců nápadití a schopní tvůrci představili zajímavé aplikace. Tyto projekty mají ale podle mého názoru relativně daleko k dlouhodobé udržitelnosti. Tvůrci buď své projekty budou muset postupně monetizovat, nebo kolem nich budou muset vytvořit nadšené a stálé společenství podporovatelů. Další možností by pro ně také bylo najít stálý sponzoring či stálý příliv nové studentské (neplacené) práce v rámci akademických projektů. Ziskové projekty budou do budoucna imunní proti stárnutí jejich tvůrců a ztrátě nadšení, která nepochybně potká „idealisty“ spolu se založením a růstem jejich rodin. Pokud by neudělali ani jedno z toho, jejich projekty prostě zaniknou. 

Tutéž otázku řešíme i v našem projektu Datový atlas. Vzniká částečně jako utřídění interní práce s otevřenými daty a částečně má propagační účel. Myslíme na „konání dobra“ i na prodej odvozených řešení firmám a ziskové využití. Jsme na křižovatce a budeme muset volit jednu z cest. Budeme muset zapracovat na jednoznačné strategii našeho projektu a posunout ho do polohy živoucího komerčního projektu, nebo daleko více do roviny společensko-přínosné. Abychom nebyli věčně na devátém místě.

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
Nastavení Souhlasím
Souhlas můžete odmítnout zde.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.

DALŠÍ ČLÁNKY