O zlých marketérech a hlídacích psech demokracie

V týdeníku RESPEKT 45/2012 vyšel fakticky celkem povedený článek o použití dat ve věrnostních klubech. Tedy až na to, že je kromě faktů zamořen ideologií. Když se to netýká vašeho oboru, pravděpodobně na „drobné nepřesnosti“ nikdy nepřijdete a po přečtení budete moci klidně spát. Já měl to štěstí se na vzniku článku podílet, takže se podívejme, jak se vyrábí veřejné mínění.

Autor: Jan Matoušek, 5. listopadu 2012

 

Hrozby v kupce sena

Na začátku byl záměr redakce Respektu sepsat cosi o hrozbách dat ve věrnostních klubech. Inspirace přišla ze staré publikace, která říká, že jakýsi řetězec s potravinami odhalil těhotenství své klientky dříve než její otec. Záměr byl tedy napsat cosi o tom, že marketéři toho o nás už vědí moc, a že si máme dávat pozor. Novinářce se však bohužel nepodařilo shromáždit dostatek příkladů zneužití dat: Úřad pro ochranu osobních údajů nevidí ve věrnostních klubech velké nebezpečí a zástupci českých firem používají věrnostní data v souladu s dobrými mravy. Co ale naplat, článek už musel vzniknout a jeho vyznění již bylo zvoleno.

Dejte mu to do pusy

Nejserióznější týdeník v ČR mi pak ve snaze vyzískat z tématu alespoň nějakou senzaci vložil do úst něco, co jsem vůbec neřekl. I přesto, že jsem jim to v autorizaci trpělivě opravil, se objevila v tisku informace, že věrnostní kluby prodávají předražené a nekvalitní zboží. Tak tedy opravuji znova: Věrnostní kluby neslouží k cílení předražených a nekvalitních věcí, nikdy jsem to neřekl.

Cena / výkon

Upřímně řečeno pochybuji, že by někdo z marketérů fungujících značek takové zadání z pusy vypustil. Důvod není ani tak v tom, že jsme Mirkové Dušínové, jako v tom, že prodávat nekvalitní a předražené zboží se prostě dlouhodobě nevyplatí. Je to stejné jako když se podle slavného citátu Mc Donald’s nevyplatí přidávat do hamburgerů červy. Červi jsou prostě moc drazí, a prodávat předražený šunt, věřte nebo ne, přijde zavedenou firmu rovněž draho. Otázku kvality si člověk musí klást i u médií, které považuje za bernou minci. Neprodávají náhodou oni předražené a nekvalitní služby?

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
Nastavení Souhlasím
Souhlas můžete odmítnout zde.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.

DALŠÍ ČLÁNKY