Nevyškrtněte se!

Nyní v roce 2013, kdy ekonomika klesá o výrazné procento, je zjevně sklon ke škrtům zdravý. Marketingová oddělení se zmenšují, ceny vstupů normalizují, spoustu oddělení dostává znovu dravější rozměr. Ořezání tuku z přebujelých firem by mělo být skutečně pozitivní pro jejich vlastníky. Přirozené je také, že každý trh reaguje přehnaně. Proto stojí akcie ČEZu 550 Kč, hypotéka 3% a pivo 7 Kč. Trh se prostě smršťuje, a to bolí více, než hubnutí do plavek.

Autor: Jan Matoušek, 11. října 2013


Mnohde ale vylévají s vaničkou i dítě. Je třeba porovnat, jak dlouho se nějaká věc staví, a jak dlouho trvá ji zničit. Někde se kupříkladu zbaví CRM manažera, který jako jediný rozuměl potřebám zákazníků. Jinde vyhodí klíčového analytika, který měl jediný přehled nad databází. Na třetím místě propustí marketéra, který jediný rozuměl jemné alchymii komunikace. Čtvrtá firma rovnou škrtne celou komunikaci. V páté firmě „hibernují“ všechny rozvojové plány.

Zajímavá myšlenka je, že co je hibernované, paralyzované či vypuštěné, se má po odeznění příznaků krize zase zázračně rozběhnout. Tahle fantazie má zřejmě zakrýt zodpovědnost manažerů za zastavení aktivit. Rád bych připojil několik svých (analytických) poznámek. První je, že krize nemusí odeznít, může tu zůstat dlouhá léta. Vše nasvědčuje, že bychom si na ni měli zvyknout a naučit se v ní chodit. Druhá věc je, že každá krize má mnoho poražených, ale i pár vítězů. Dokonce i z té původní, hluboké krize třicátých let vzešlo několik silných firem. Za všechny jmenujme obchodní domy Sears. Vítězem byl tehdy i novopečený marketing, průzkum trhu a masivní reklama.

Jedním z nejhorších hříchů tehdy byl, a do dnešní doby zůstal, nedostatek komunikace. Není to nic nepřirozeného a netýká se to jen reklamy. Před týdnem si mi stěžovala vedoucí v jedné velké neziskovce, že když nekomunikuje s dárci, přecházejí ke „konkurenci“. Kolik manželek opustilo manželství kvůli nekomunikaci partnera, nemusím připomínat. Lékem na krizi tedy může být uvážlivé škrtání a řezy napříč strategií, ale v žádném případě ne zastavení komunikace. Pokud nejsou peníze, je třeba přemýšlet, jak dělat věci chytřeji. Zejména je vhodné nabízet zboží jen těm, kteří ho skutečně zamýšlejí koupit. Můj tip je, že vítězné firmy budou tentokrát ty, které perfektně zvládnou práci se zákaznickými daty.

Zastavení komunikace obvykle mezi prozíravé kroky nepatří. Vyklizený komunikační prostor totiž zpravidla někdo velmi rychle obsadí. Dejte na mě a nevyškrtněte se!

Publikováno v časopise Direct

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
Nastavení Souhlasím
Souhlas můžete odmítnout zde.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.

DALŠÍ ČLÁNKY