English

Analytik v e-shopu: Tenhle kanál nefunguje

Autor: Jan Matoušek, úterý, 9. červenec 2013

Protože každý e-shop potřebuje trochu marketingové analytiky, budeme vám na tomto místě přinášet seriál, který analytickým pohledem zboří některé mýty ohledně řízení e-shopu. Přejeme si, aby to bylo inspirativní čtení nejen pro majitele elektronických obchodů.


Historicky jsou elektronické obchody spjaty s internetem. Mělo se komunikovat pouze digitálně, protože každá jiná komunikace byla dražší a pomalejší. Až poslední doba katapultovala ty nejsilnější z e-shopů mezi firmy, které prostě musí komunikovat i mimo internet. Zatímco se velkým e-shopům daří v nadlinkové komunikaci kombinovat více medií a jejich billboardy vídáme v ulicích a reklamy v televizi či v metru, u přímé komunikace e-shopy ustrnuly v době kamenné, tedy v době jediného kanálu. Nic na tom nemění fakt, že tím jediným kanálem je rychlý a levný e-mail. Když se jich zeptáte na důvod, ostatní kanály prý nefungují.


Zdroj obrázku: flickr.com

Když se ovšem s bavíte s kýmkoli odkojeným papírovým direct mailem, řekne vám pravý opak. E-mail nefunguje, protože je to spam. Kde je tedy pravda?

Pravda je jednodušší, než by si člověk myslel. Účinnost každého kanálu je dána tím, jak s ním ten který marketér umí zacházet. Typický e-shop vyzkoušel papírový direct mail v jedné variantě, a on mu nezafungoval. Retailový marketér z kamenného světa vyzkoušel poslat pět masových e-mailů, a ono to nefungovalo.

Je ovšem nutné se zamyslet nad tím, jak dlouho jim trvalo, než jim začal fungovat hlavní komunikační kanál. Většině e-shopů trvalo roky, než přišly na to, jak správně komunikovat se svými zákazníky e-mailem. Žádný kamenný obchod nespadl z nebe s ideální „papírovou“ komunikací.

Každý, kdo je v zajetí svého jediného komunikačního kanálu, by si měl vzpomenout, jak to vypadalo na začátku. Jedna vlna s responsí 1%, druhá vlna s negativní. Proč by tomu mělo být u nového kanálu jinak?  Přirozeně, že bude vyžadovat stovky pokusů a omylů s kreativou, cenovou a distribuční politikou. Ale nakonec může nový kanál přinášet stejné výsledky jako kanál, na kterém nyní realizujete 80% zisku.

Opustit na chvíli svůj milovaný způsob komunikace a vykročit na neorané pole je samozřejmě nekomfortní. Jak ovšem můžeme pozorovat, v e-commerce přežijí opravdu jen ti silnější. S tendencí větších hráčů k doplnění internetu kamennými prodejnami je možné očekávat, že „modří už vědí“, a můžeme se těšit na papírové zásilky. Otázkou je jen kdo se příležitosti chopí jako první a kdo se nechá předběhnout. Nakonec budou mít náskok ti, kdo se nespokojí s tvrzením, že se něco dělá odjakživa, a zkombinují smysluplně více kanálů.

Publikováno v časopise Direct

Blog
Oblíbené
201720162015201420132012201120102009
Zpět na hlavní menu
Kontakt:

Data Mind s.r.o.

Telefon: +420 720 705 639, +420 220 386 449
E-mail: info@datamind.cz
Sídlo: U Průhonu 22 / 466, Praha 7 – Holešovice, 170 00
IČO: 28953789

face.png, 26 kB Mgr. Jan Matoušek

Telefon: +420 720 705 639
E-mail: jan.matousek@datamind.cz


linkedin.com
Napište nám vzkaz:
captcha