(Ne)transparentní účet nastávajícího prezidenta

Podmínka užití veřejného, tedy transparentního účtu, pro financování kampaní kandidátů v první přímé prezidentské volbě, byla patrně zamýšlena jako významný krok k otevřenosti. Praxe však opět ukázala, že žádné pravidlo není samospasitelné, a co více, jeho porušení není nijak postižitelné. V tomto článku, který se snaží s použitím hlubší analýzy dat navázat na článek z Data Blogu iHNED.cz, se podíváme na některá čísla účtů účastníků finálového klání o Pražský hrad a rozvedeme jejich příčiny.

Autor: Jakub Weiner, 7. března 2013

 

Manuální ovládání

Miloš Zeman i Karel Schwarzenberg (stejně jako i v prvním kole vyřazený Přemysl Sobotka) měli své transparentní účty vedeny u České Spořitelny. Tato banka tento typ kont standardně nenabízí a proto požadavek, daný zákonem, vyřešila provizorním způsobem, který míru otevřenosti razantně snížil.
To, co fakticky vidíme na webu je tabulka, vyplňovaná zaměstnanci banky, nikoliv vhled do samotného účtu – tj. to, co je zveřejněno může, ale nemusí nutně odpovídat pohybům na účtu. Jasným dokladem faktu je řada chyb v částkách, které stroj (respektive bankovní software) udělat nemůže a ani neumí. Správnost této teze potvrdil Marek Pšeničný z tiskového centra banky; „Mezi vnitřními systémy a webovými portály je z důvodu bezpečnosti „tlustá zeď.“ Zájemcům o transparentní účet jsme chtěli ze dne na den vyjít vstříc, proto jsme překlopili data na web manuálně.“

Otázka je, proč kandidáti po tomto zjištění nešli k jiné bance.

Na následujícím obrázku zobrazuji 5 různých zápisů částky, přičemž za obzvláště zajímavé považuji uzavření částky pomocí čárky a pomlčky, které se používá na ručně psaných účtenkách a na Zemanově účtu se vyskytuje u skupiny plateb ze 17.12.2012.

Po vydání článku na zpravodajském serveru iHNed.cz chyby někdo opravil, momentálně je na účtu tedy již nenajdete. Výpis, který jsem použil, pochází z 28.1.

Podobné chyby, i když s podstatně nižší frekvencí, se vyskytují i na zbylých dvou účtech u České spořitelny. U účtu Přemysla Sobotky lze nalézt následující připsání úroku, kde jsou halíře odděleny tečkou.

Na přehledu konta Karla Schwarzenberga pak již známé uzavření zápisu čárkou a pomlčkou, opět bez desetinných míst.

Záměr nebo náhoda?

Dále je třeba věnovat pozornost návaznosti příjmů a výdajů na obou účtech, respektive změnám zůstatků.

Na vývojích obou účtů je třeba si povšimnout dvou typů vývojů po velké příchozí platbě. V místech s vývojem po prudkém nárůstu, je pravděpodobné, že peníze byly skutečně darem a tým daného kandidáta je ihned neutratil, neboť s nimi nepočítal. Naopak ostrá křivka, potvrzující okamžitý odliv přijatých peněz, poukazuje spíše na termínované placení faktur, kdy je iluze akumulace peněz příznivců zjevně mylným vysvětlením. Například úplně největší výkyv, kdy se 8.1.2013 Miloš Zeman dostal přes trojnásobek průměrného stavu účtu, je způsoben darem dvou milionů korun od Strany Práv Občanů Zemanovců a následujícími třemi platbami ve výši 2,2 milionu za billboardy a plakáty.
Rovněž ostrá křivka Karla Schwarzenberga ve dnech 14.-15.1. zobrazuje dar 1 milion korun od hnutí Starostové a Nezávislí a 3 milionů od TOP09. Za mzdy, grafické práce, průzkum veřejného mínění a různé formy reklamy následně odchází přes 2,3 milionu korun.

Platební (ne)způsoby

Zásadním přínosem transparentní kampaně má být naprosto jasná struktura dárců. Zemanův účet mezi ostatními vyniká objemem darů, které byly do banky přineseny v hotovosti a vloženy pokladnou. Jak je zřejmé na následujícím grafu, právě tyto vklady tvoří po běžných úhradách druhý nejfrekventovanější platební způsob, kterým na účet dorazilo 9% všech darů.

Největší obnos, konkrétně 450 000 Kč, přinesl 19. listopadu 2012 do banky pan Karel Klimoszek, majitel společnosti Finnoc Holding.

Zákon č. 253/2008 Sb. stanovuje maximální částku pro anonymní vklad na účet na 1 000 €. Na Zemanovu účtu se nevyskytuje žádná neidentifikovaná částka v hotovosti, která by tuto hranici překračovala, za pozornost však stojí úterý 8. ledna, kdy bylo na neznámé pobočce vloženo postupně 120 tisíc korun, a to v šesti vkladech po dvaceti tisících v časovém rozmezí od 10:20 do 16:20hod. 1000 € tehdy v korunách stálo 25 580, konkrétními vklady tedy zákon porušen nebyl, lze se však domnívat, že peníze vložil postupně jeden člověk, což by mu při vkládání celé částky najednou nebylo bez prokázání totožnosti dovoleno.

Rozdíly ve struktuře výdajů

Zarážejícím zjištěním z analýzy Zemanových výdajů je absence jakýchkoliv mezd volebnímu týmu. Zatímco kandidát Karel Schwarzenberg vyplatil svému týmu postupně ve třech splátkách více než 1,6 milionu korun, na Zemanově účtu není taková položka ani jedna.

Jak je vidět z porovnání různých druhů výdajů na účtech finalistů, Karel Schwarzenberg vydal v oficiálních číslech na marketing o 15 milionů více. Podle údajů společnosti Admosphere, která se zabývala srovnáním nahlášených údajů za inzerci a odhadem její reálné ceny, je zřejmý nejen obrovský rozdíl mezi údaji z účtu a odhadem, ale i opačné pořadí v porovnání s účty.

Nyní se podívejme, jak si dvojka finalistů stojí při srovnání celkových nákladů za inzerci do konce ledna (předpokládejme přitom, že výdaje na inzerci, které z účtů odešly v únoru, jsou realizovány v lednu).
V porovnání s údaji od Admosphere vychází u Miloše Zemana i Karla Schwarzenberga velmi významná odchylka, viz následující graf.

Kandidáti ve volbě opakovaně zdůvodňovali důležitost započtení různých slev, které na své kampaně získávají od dodavatelů. S použitím dat v posledním grafu je „sleva“ pro Karla Schwarzenberga 45% a pro Miloše Zemana dokonce 78%.
Cenový rozdíl u vítězného kandidáta je tak výrazný, že může znamenat buď velmi malé marže poskytovatelů, nebo financování kampaně ze zdrojů, které neprocházejí transparentním účtem. Připomínám, že limit pro prezidentskou kampaň byl stanoven na 40 milionů korun pro první kolo a případně dalších 10 pro kolo druhé.

Vývoj po kampani

Očekával jsem, že jakmile bude prezident zvolen a „bude po všem,“ začnou účty protékat obrovské částky k doplacení výdajů na reálnější hodnoty. Konkrétně u Miloše Zemana je objem výdajů na reklamu po volbách velmi výrazný, tvoří 1/3 celé částky.

Celkový pohled na obou účtech po volbách má pak výrazně odlišnou tendenci, viz záznam stavu účtu:

Zatímco Karel Schwarzenberg po volbách dostal jediný výraznější dar, 1 milion korun od Libora Winklera, předsedy představenstva RSJ Algorythmic Trading a.s., křivka účtu Miloše Zemana drží stále stejný trend, jako před volbami. Pravidelné nárusty u Miloše Zemana tvoří množství darů, největší z nich je také milionový, a to od Jozefa Čečotky a společnosti Čestav Holding, který přišel 12.2.2013, rozdělen na dvě poloviny. Čečotkovi, obdarovaném dotací od Zemanovy vlády, se věnoval článek na serveru lidovky.cz.

Vzhledem k pravidelnému trendu přicházejících darů a vzápětí odcházejících výdajů na Zemanově účtu je třeba se domnívat, že donory někdo koordinuje tak, aby momentální stav účtu nikdy nesměřoval k domněnce, že právě tímto místem protékají ty velké peníze, kterých se vítězný kandidát zříká již od svého úřadování v Kramářově vile.

Závěr

Hlavním cílem tohoto článku bylo poukázat na nedostatečnost pouhého pravidla transparentního účtu a dokázat, že příliš nízké obraty mohou být horším problémem, než příliš vysoké.
Stejně, jako v případě nepravdivé negativní inzerce v deníku Blesk před druhým kolem volby, se ukázalo, že porušovat pravidla se ve volebním klání dá a vyplatí.
V budoucích volbách by bylo určitě vhodné se hlouběji zamyslet nad mantinely financování a možnostmi jejich obcházení, ideálně také stanovit sankce, které kandidáty donutí na takovou možnost ani nemyslet.

Použitá data sahají od zřízení účtů do 19.2.2013

Autor je analytik společnosti Data Mind
 

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
Nastavení Souhlasím
Souhlas můžete odmítnout zde.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.

DALŠÍ ČLÁNKY