Zastaralo CRM nebo názory pana šéfredaktora? Polemika s MarketingSalesMedia

Autor: Jan Matoušek, 28. června 2018

Málokdy reaguji na články. Editorial MarketingSalesMedia 25/2018 je však výjimkou, protože mi přijde, že pochází z úplně jiného vesmíru, než je ten můj. Šéfredaktor MarketingSalesMedia, kdysi ostřílený marketér, v něm píše:

„Schválně si vzpomeňte, jak před nějakými deseti lety všechny firmy blbly okolo CRM. Investovaly do toho tenkrát majlant v naději, že právě analýza chování jim umožní hlubší poznání zákazníků. Slibovali si od toho lepší logistiku a vůbec. Dnes, po pár letech, z celého slavného CRM zbyly jen trosky, které firmy lepí jen proto, že ještě nenastal čas pro úplný odpis této investice. Se stejnou vervou dnes firmy investují … do webových rozhraní“

Musel jsem si to přečíst třikrát. Termín CRM může znamenat cokoli od obsluhy zákazníka po pokročilou prediktivní analytiku. Autor tím zřejmě míní to druhé. Pro příklad se podívejme na tři největší globální firmy a jak ustupují od CRM: 1.Apple stojí na nadlinkové komunikaci a na přímém prodeji. V roce 2017 zavádí Sugar CRM pod vlastní značkou Apple CRM. 2.Google vděčí za svou tržní kapitalizaci ve výši 800 mld. dolarů pouze profilaci informací a zákazníků čili CRM, datům a umělé inteligenci. 3. Microsoft – firma je prolezlá CRM skrz naskrz. Sama CRM vyvíjí, prodává, používá a aktualizuje. A roste, za masivní podpory CRM!

V ČR máme na prvním místě dle tržeb Škodu Auto, která právě násobí investice do dat, zavádí DIgiLab. Na druhém místě je ČEZ, který ztrácí tržní podíly, protože nezvládá kvalitní komunikaci se zákazníkem (propadá ze základů CRM). Pokud bychom se bavili o středních firmách v ČR, tak mohu s ledovým klidem říci, že firmy, které investují do CRM, jsou v zisku častěji než ty, které investice zastavily.

Panu šéfredaktorovi bych tedy doporučil absolvovat stáž v některém současném marketingovém oddělení. Třeba by přišel na to, že firmy se dělí na tři druhy: Na ty, které používají imagovou i přímou komunikaci (CRM), a stojí tak na dvou nohou, na imagové a na ty, co spoléhají pouze na data. Ačkoli všechny tři strategie mohou vést k cíli, lepší je vždy stát pevně na obou nohou.

Jan Matoušek – Šéf Data Mind, firmy na data science pro marketing.

Polemika pro MarketingSalesMedia (Vyžádáno a toho času ve schvalovacím řízení redakce)

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
Nastavení Souhlasím
Souhlas můžete odmítnout zde.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.

DALŠÍ ČLÁNKY