Datafesťák 2018 – Popis jednoho zápasu
Autor: Jan Matoušek, úterý, 27. listopad 2018
Datafesťák sliboval mnoho: Setkání datové scény, hackathon i business přednášky. Propagace byla na nás datové firmy z Karlína natolik cílená, že se ke mně nakonec přidala skalní část analytického týmu a vyrazili jsme plným autem. více...
Data Mind segmentuje v Keboole – Automaticky a rychle
Autor: Jan Matoušek, čtvrtek, 26. červenec 2018
Segmentace zákazníků nemusí trvat měsíc. Může trvat pět minut a být zároveň optimalizovaná. Pokud vás zajímá jen výkon segmentace, máte nyní možnost udělat ji jednoduše. Automatizovaná prediktivní segmentace v sobě nese naše zkušenosti s modely, v „instantní“ podobě, ale bez ztráty výkonu.
více...
Jsou lepší globální nebo česká piva? Slepý test piva 2018 (4. ročník)
Autor: Jan Matoušek, pondělí, 2. červenec 2018
Nadáváme na europivo ze zvyku nebo nám evropská a světová piva skutečně nechutnají? Tento ročník byla hypotéza slepého pivního testu obzvláště vypečená. Postavili jsme proti sobě světové giganty obchodu s pivem a lokální české značky.
více...
Zastaralo CRM nebo názory pana šéfredaktora? Polemika s MarketingSalesMedia
Autor: Jan Matoušek, čtvrtek, 28. červen 2018
Málokdy reaguji na články. Editorial MarketingSalesMedia 25/2018 je však výjimkou, protože mi přijde, že pochází z úplně jiného vesmíru, než je ten můj. Šéfredaktor MarketingSalesMedia, kdysi ostřílený marketér, v něm píše: více...
Neuronové sítě pro začátečníky - Video Data Restart 2018
Autor: Jan Matoušek, středa, 9. květen 2018
Na velmi povedené konferenci #DataRestart 2018 se nám podařilo prezentovat Neuronové sítě pro začátečníky. A protože machine learning nyní zajímá každého, přinášíme vám plné video i se slidy. Pro lepší výhled zmáčkněte tlačítko FullScreen [ ] a užívejte. více...
Hluboké učení pro každého? Neuronové sítě a spol.
Autor: Jan Matoušek, středa, 14. březen 2018
Neuronové sítě jsou všude kolem nás: kontrolují burzovní obchody, jsou zapečeny do běžné elektroniky i do mobilních telefonů. Neváhají lidem říci, na kolik let dnes vypadají, na letišti kontrolují teroristy a na burze obírají hejly o poslední úspory. Otázce, zda se do nich pustit se tedy již my datoví analytici nevyhneme. Má ale vůbec cenu pro analytika, rutinéra marketingových modelů, pouštět se do neznámých vod, které slibují vyšší přesnost, ale sakra více práce? více...
Oblaka versus Atomy
Autor: Jan Matoušek, čtvrtek, 15. červen 2017
Cloud pro každého vypadá na první pohled jako demokratizace datového světa. Všichni hráči jsou si rovni v přístupu k technologiím, ale někteří jsou si přece jen rovnější. Ve skutečnosti se moc a peníze v datovém světě tiše koncentrují do rukou vlastníků velkých technologických ekosystémů. více...
Hledáme obchodní duši
Autor: Jan Matoušek, středa, 22. listopad 2017
Hledáme schopného obchodníka v prediktivní analytice, data miningu a umělé inteligenci.
Baví vás data a kontakt s lidmi? Můžete pomoci v rozvoji umělé inteligence a data miningu ve firmách, které se stanou našimi zákazníky. Data jsou zábavná a lidé kolem nich jsou fajn. Dokážeme to spolu.
více...
I bezdomovec má datovou stopu
Autor: Jan Matoušek, úterý, 23. květen 2017
V rozhovoru pro server Objevit.cz vám Honza Matoušek z Data Mind řekne, jak se těží data a jestli v dnešním světě můžete existovat zcela anonymně. Řekne vám, jak dělat datovou analytiku a dotkne se i aktuálních témat neuronových sítí a strojového učení. Rozhovor vedl Ondra Kolda z Objevit.cz více...
Slepé testování piva 2017 (3. ročník) – Levná piva proti drahým
Autor: Jan Matoušek, úterý, 4. duben 2017
Piva, vysvlečená ze svých reklam a etiket, nám chutnají jen průměrně. Jsou to právě značky, co pijeme a milujeme. Pomocí slepého testu piv zjistíme, jestli by se nám chtělo kupovat drahé pivo, pokud by nemělo žádnou etiketu a marketingovou podporu. Jdeme již do třetího ročníku slepého testování piva a tentokrát jsme odhodláni vzít to pořádně od podlahy.
více...
Každý je tak trochu datový vědec
Autor: Jan Matoušek, úterý, 17. leden 2017
Co je nového za posledních 13 let v prediktivní analytice a v data miningu
Po dlouhé kariéře v data miningu se poohlédnu za tím, co je za posledních 13 let nového a co se naopak nezměnilo vůbec. V nejpokročilejším datovém odvětví se změnili klienti, technologie i kulisy všeobecného přijetí. Starý úkol poznat a přesvědčit zákazníky o koupi zůstal nezměněn.
více...
Tohle BI není pro staré!
Autor: Marek Čerňanský, čtvrtek, 15. září 2016
Business inteligence (BI) pro mě neznamená jen reporting a data, stejně důležitou úlohu v něm hraje i obchodní logika společnosti. Já o Business Intelligence rád mluvím jako o „Vysvědčení z podnikatelského IQ“, protože je přímým barometrem myšlenkových a procedurálních toků firmy jako celku. Jeho úroveň, vizualizace, hloubka a komponenty jsou pevně „našroubovány“ do firemních procesů a zobrazují chápaní vlastního podnikání. více...
Neanalyzujte, předvídejte - O Vytipovaní nejlepších zákazníků (Video)
Autor: Jan Matoušek, pondělí, 17. říjen 2016
Pokud řešíte obchodní otázku jak vybrat svoje nejlepší zákazníky, máme pro vás tipy, abyste s tím opravdu pohnuli dopředu. Na workshopu Jana Matouška pro Eshop Club ADMEZ si ukážeme jako postupovat od představ vašeho šéfa po přesný model zákaznické věrnosti. více...
2020: Vrchol datové revoluce
Autor: Jan Matoušek, čtvrtek, 9. červen 2016
Kde bude datová revoluce za 4 roky? Dočkáme se pokusů o zkopírování lidského mozku. Funkční rozpoznání lidské tváře i přirozeného jazyka bude již tou dobou samozřejmostí. Umělá inteligence ještě nepředčí kvalitou tu lidskou, ale výpočetním výkonem se jí bude blížit. Propojení open-source a komerčních řešení přinese obrovský pokrok v datové analytice. více...
2016: Věk datové analytiky
Autor: Jan Matoušek, středa, 3. únor 2016
Data se valí ze všech směrů a jsou považována za novou měnu, kterou se platí v digitálním světě. Ve státním i obchodním sektoru data přibývají exponenciální rychlostí. Kromě toho roste i jejich komplexita a různorodost. více...
O podnikání v data miningu
Autor: Jan Matoušek, pátek, 15. leden 2016
Jako data miningová firma se specializujeme na dolování smysluplných dat k obchodním a marketingovým účelům, typicky pro velké e-shopy a korporátní klienty. Co to přesně znamená, se dozvíte ve zkratce hned na začátku rozhovoru. více...
Malé a velké pivovary - Slepý test chuti piva
Autor: Jan Matoušek, sobota, 31. říjen 2015
Jako si náš ministr financí klade otázku ohledně malých a středních podniků, zda jsou „na prd“, respektive si na ní rovnou odpovídá „ANO“ , musí si i každý pivař položit otázku, zda jsou „na prd“ i malé pivovary a zaslouží si zhynout pod koly korporátů.
více...
Tour de France - Data z nebe nebo z oblaku
Autor: Marek Čerňanský, sobota, 29. srpen 2015
V horkých letních dnech pravděpodobně nikdo neoplývá myšlenkami, které by létaly kolem analýz a data miningu, zejména když člověk leží na pláži, sleduje západ slunce u moře a popíjí svůj osvěžující nápoj. Jo, také to děláte! Ale, počkat, počkat! Tour de France tady byla ve své velké slávě, přinášející vzrušující vzlety a pády cyklistů, s krásnými příběhy, které se budou ještě nějakou tu chvilku vyprávět více...
Otevřená data: je to na nás
Autor: Jan Matoušek, středa, 17. prosinec 2014
Při setkání lidí, kteří se zabývají otevřenými daty, potkáte vždycky tu nejzajímavější směsici charakterů. Nadšenci se tu mísí s technickými talenty, akademici s businessmany a všude je cítit inteligence a odhodlání. Na soutěži Společně otvíráme data pod patronací Fondu Otakara Motejla, která podporuje otvírání nových dat pro veřejnost pomocí nových aplikací, to bylo také tak, i když jsem v letošním ročníku cítil určité vystřízlivění z velkých snů a slyšel více otázek než odpovědí. více...
BIG DATA V DŮCHODU - Jsou další a další data opravdu spásou marketingu a obchodu?
Autor: Jan Matoušek, pondělí, 13. říjen 2014
Data se celá léta ve firmách krčila v koutě a jejich význam byl podceňován. Často byla data i jaksi „na obtíž“ a nebylo výjimkou, že se jich společnosti zbavovaly. Uchovávání informací vyžadovalo dodatečné investice a možnost vytěžení dat byla pro mnohé velkou neznámou. Ještě před pár lety vás v některých společnostech zmínka o data miningu pasovala do role šarlatána. více...
Těžte z dat peníze a nevěřte apoštolům Big dat
Autor: Jan Matoušek, úterý, 21. říjen 2014
Honza Matoušek (Data Mind) vysvětluje, jak je v datové oblasti podstatné soustředit se na hodnotu dat, místo na jejich množství. Jde o záznam workshopu pro e-shop klub (admez) o práci s daty. Součástí prezentace je i návod, jak udělat jednoduchou segmentaci v IBM SPSS Statistics. Byli jsme rádi za hojnou a aktivní účast e-shopů. Náš konzultant Marek Čerňanský nasnímal profesionálně zvuk. Protože obrazová kvalita místy pokulhává, doplnili jsme obrázky z prezentace. Přejeme za firmu Data Mind příjemnou podívanou. více...
Jak se používá Datový atlas České republiky a proč vznikl?
Autor: Jan Matoušek, úterý, 12. srpen 2014
Žijeme ve světě, kde data znamenají peníze. Za úspěchem globálních gigantů často stojí pečlivý sběr a využití dat. Korporátní data jsou ovšem jen jeden datový svět. Druhý svět dat, kde data sbírají státní instituce, se neřídí jen penězi. Každý rozumný stát již delší dobu zpřístupňuje velkou část dat, která nasbíral, a to bezplatně. Těmto datům se obvykle říká otevřená a jsou volně k dispozici. více...
Skladování dat pro laiky
Autor: Jan Matoušek, úterý, 13. květen 2014
V seriálu základů pro datové řízení firmy pokračujeme druhou částí. V tomto článku si ukážeme, jak správně skladovat data. Vynecháme složité popisy datových černokněžníků a soustředíme se pouze na to podstatné. Skladování dat je v našem podání prostě jen o něco těžší, než skladování europalet. více...
Segmentace zákazníků
Autor: Jan Matoušek, středa, 2. duben 2014
Každý zákazník chce dostávat jen takové obchodní nabídky, které ho skutečně osloví. Firmy, toužící po maximálním obratu, se na druhé straně zabývají účinností své komunikace. Časem dojdou k tomu, že jedno sdělení pro všechny zákazníky prostě nestačí, a začnou zákazníky segmentovat. Podrobně se této technice věnujeme v následujícím článku. více...
Datová kvalita pro zbytek z nás
Autor: Jan Matoušek, středa, 12. březen 2014
O datové kvalitě sice existuje dostatek materiálů, ty jsou však určeny jen akademikům a pár profesionálům za vysokými zdmi korporací. V tomto článku se pokusím problematiku datové kvality přiblížit i zbytku z nás. Nebudeme mluvit o datové architektuře. Toto je článek pouze pro ty, pro něž má slovo „hash“ spíše význam měkké drogy než databázového algoritmu. více...
Analýza zákaznických dat
Autor: Jan Matoušek, čtvrtek, 27. únor 2014
Data jsou tvrdou měnou současnosti. Mnohé firmy utrácejí peníze jen proto, aby nějaká data měly. Jiné firmy staví na datech o zákaznících celý svůj business a vydělávají. Zajímá vás, jak firmy využívají data o zákaznících k tvorbě zisku? Projdeme si datové analýzy od prvních kroků po pokročilé techniky. více...
Na cestě za afinitou – Slepé uličky
Autor: Jan Matoušek, pondělí, 10. únor 2014
Na dlouhé cestě za identifikací afinitních zákazníků se většina věcí zdařila. Podíl potenciálních klientů, kteří se ptají, co to afinita je, se dlouhodobě snížil z poloviny na třetinu. Cvičení, kterým se zabýváme, je výběr zákazníků, kteří něco skutečně koupí, abychom je mohli marketingově oslovit. Touto technikou se podařilo ztrojnásobit i zpateronásobit prodeje na vybraných zákaznících. Přesto to dneska otočíme, a řekneme si, jaké cesty k cíli nevedou. více...
Budoucnost přímého marketingu
Autor: Jan Matoušek, pondělí, 20. leden 2014
Technický pokrok jde neúprosně dopředu. Společnosti zaznamenávají stále větší množství dat a učí se je analyzovat. Nabízí se otázka, co to znamená pro přímý marketing. Odpovědí je cílení s chirurgickou přesností. více...
Je libo datové silo nebo raději ziskový business?
Autor: Jan Matoušek, pondělí, 6. leden 2014
Data jsou sice tvrdou měnou současnosti, ne každý na nich ale umí vydělávat. Rozpočty za datová řešení se musí také navracet. Některé firmy staví na datech o zákaznících celý svůj business a vydělávají, jiné jen vrší data, aniž by z toho něco měly. více...
Kanály nebo relevance v2.0
Autor: Jan Matoušek, pondělí, 9. prosinec 2013
Před pár týdny jsme vám přinesli krátký článek o relevanci sdělení a záznam z letošní konference Multichannel Marketing & Sales, který byl bohužel nevalné kvality. Proto jsme vám slíbili podstatně rozsáhlejší text o kanálech přímé komunikace a hlavně o relevanci sdělení. Teď je tady - Kanály nebo relevance v2.0.
Dozvíte se, jak kombinovat kanály a jak zvýšit relevanci vašeho sdělení pro zákazníka. více...
- Jsou lepší globální nebo česká piva? Slepý test piva 2018 (4. ročník)
- Slepé testování piva 2017 (3. ročník) – Levná piva proti drahým
- Neuronové sítě pro začátečníky - Video Data Restart 2018
- Oblaka versus Atomy
- Statistický software - jak na výběr statistického software
- Datafesťák 2018 – Popis jednoho zápasu
- Data Mind segmentuje v Keboole – Automaticky a rychle
- Jsou lepší globální nebo česká piva? Slepý test piva 2018 (4. ročník)
- Zastaralo CRM nebo názory pana šéfredaktora? Polemika s MarketingSalesMedia
- Neuronové sítě pro začátečníky - Video Data Restart 2018
- Hluboké učení pro každého? Neuronové sítě a spol.
- Oblaka versus Atomy
- Hledáme obchodní duši
- I bezdomovec má datovou stopu
- Slepé testování piva 2017 (3. ročník) – Levná piva proti drahým
- Každý je tak trochu datový vědec
- Tohle BI není pro staré!
- Neanalyzujte, předvídejte - O Vytipovaní nejlepších zákazníků (Video)
- 2020: Vrchol datové revoluce
- 2016: Věk datové analytiky
- O podnikání v data miningu
- Otevřená data: je to na nás
- BIG DATA V DŮCHODU - Jsou další a další data opravdu spásou marketingu a obchodu?
- Těžte z dat peníze a nevěřte apoštolům Big dat
- Jak se používá Datový atlas České republiky a proč vznikl?
- Skladování dat pro laiky
- Segmentace zákazníků
- Datová kvalita pro zbytek z nás
- Analýza zákaznických dat
- Na cestě za afinitou – Slepé uličky
- Budoucnost přímého marketingu
- Je libo datové silo nebo raději ziskový business?
- Kanály nebo relevance v2.0
- Nebránit v nákupu
- Kanály nebo relevance - O řízení kampaní
- Open data alá Dalmátské čufty
- Nevyškrtněte se!
- Jak se vyrábí dobrý zákazník
- Zákaznické segmenty v e-shopech
- Analytik v e-shopu: Všichni jsme slevaři
- Analytik v e-shopu: Ospamujte je všechny
- Analytik v e-shopu: Tenhle kanál nefunguje
- Svět přes brýle od Googlu
- Jak zachraňovat zákazníky
- Práce pro neziskovky dává smysl: Výzkum pro SOS dětské vesničky
- Data mining – kde se vzal a co dovede?
- Měření výkonnosti kampaní
- (Ne)transparentní účet nastávajícího prezidenta
- Test piva
- O zlých marketérech a hlídacích psech demokracie
- Cena života
- Mastodont na rozcestí - Microsoft SQL Server 2012
- Jak prodávat související produkty v e-commerce
- Který zákazník je ten nejlepší
- Nebojte se Data Miningu
- Jak dělat a nedělat segmentaci zákazníků
- Data mining proti výpovědím zákazníků – Churn prediction
- Statistik a ruleta
- Co je to data mining ? (Doopravdy, ale fakt)
- Data Mining pro každého - Rozhovor Jana Matouška s Robertem Vlachem
- Data Mining zdarma – Rapid Miner v praxi
- Statistický software - jak na výběr statistického software
- Open source nástroje a data mining